علت نامگذاری مدار ها

بر روی بسیاری از نقشه های کتاب درسی و همچنین در نقشه های دیگر علاوه بر استوا دو مدار ( مدار دایره های فرضی که موازی با خط استوا دورتا دور کره ی زمین کشیده می شوند و از صفر تا 90 درجه ی شمالی و جنوبی درجه بندی می شوند)دیگر یکی در نیمکره ی شمالی به نام رأس السرطان و دیگری در نیمکره ی جنوبی به نام رأس الجدی دیده می شود:


اما چرا این دو مدار را در نقشه ها مشخص می کنند و مدارهای دیگر چندان مطرح نیستند(منطقه ی قرارگیری آنها چه ویژگی دارد؟سوال دیگر اینکه چرا به این نام ها خوانده می شوند؟

قبل از هرچیز به تلفظ صحیح نام مدار دوم یعنی رأس الجَدی اشاره می کنیم : حرف "ج" حرکت فتحه و "د" و "ی" علامت سکون دارند.که بسیاری از دانش آموزان ان را اشتباه تلفظ می کنند.


جدی نام چند چیز است:
جَدی نام دیگر صورت فلکی بزغاله
برج جَدی از برج های فلکی
جَدی، نام دیگر دی ماه سال هجری خورشیدی
جُدَی، نام ستاره قطبی
حال پاسخ به سوالات : دلیل اینکه این دو مدار در این منطقه از کره ی زمین مشخص می شوند به این خاطر است که این مناطق آخرین جاهایی هستند که خورشید به طور عمود می تابد:(یعنی در عرض جغرافیایی 23.5 درجه شمالی و جنوبی؛ *عرض جغرافیایی: فاصله ی هر نقطه روی زمین از خط استوا*) در نیمکره ی شمالی در محلی که مدار رأس السرطان عبور می کند و در نیمکره ی جنوبی در محلی که مدار رأس الجدی می گذرد.
پاسخ سوال دوم چرا این مدارها به این نام مشهور شده اند؟ زمانی که این اتفاق یعنی عمود تابیدن خورشید در این منطقه اتفاق می افتد در نیمکره ی شمالی در ماهی به نام سرطان که معادل تیرماه می باشد (روز اول تیرماه هر سال)است و در نیمکره ی جنوبی در ماه جدی که معادل دی ماه می باشد(روز اول دی ماه هرسال).
همچنین لازم به ذکر است محل قرارگیری این دو مداراز نظر آب و هوایی نیز شاخص است به نحوی که بیشتر بیابان های کره ی زمین در محل این مدارها قرار دارند.


نظرات شما عزیزان:

غلط گیر
ساعت14:12---3 آبان 1392
من از کلاس اولی ها هستم لطفا فضای وبلاگ رو عوض کنید چون که خسته کننده شده

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 28 مهر 1392 | 23:38 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |